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DAY 4, 15 NOVEMBER 2020, Govardhan Puja, Diwali Snan, Diwali Devpuja, Annakut Bali Pratipada, Dyuta Krida

DAY 4, 15 NOVEMBER 2020, Govardhan Puja, Diwali Snan, Diwali Devpuja,  Annakut Bali Pratipada, Dyuta Krida




.The day after Diwali is that the first day of the brilliant fortnight of the luni-solar calendar. it's regionally called as Annakut (heap of grain), Padwa, Goverdhan puja, Bali Pratipada, Bali Padyami, Kartik Shukla Pratipada and other names. consistent with one tradition, the day is related to the story of Bali's defeat at the hands of Vishnu. In another interpretation, it's thought to reference the legend of Parvati and her husband Shiva playing a game of dyuta (dice) on a board of twelve squares and thirty pieces, Parvati wins. Shiva surrenders his shirt and adornments to her, rendering him naked. consistent with Handelman and Shulman, as quoted by Pintchman, this legend may be a Hindu metaphor for the cosmic process for creation and dissolution of the planet through the masculine destructive power, as represented by Shiva, and therefore the feminine procreative power, represented by Parvati, where twelve reflects the amount of months within the cyclic year, while thirty are the amount of days in its lunisolar month.



"दिवाली के बाद का दिन लूणी-सौर कैलेंडर के उज्ज्वल पखवाड़े का पहला दिन होता है। इसे क्षेत्रीय रूप से अन्नकूट (अनाज का ढेर), पड़वा, गोवर्धन पूजा, बाली प्रतिपदा, बाली पद्यमी, कार्तिक शुक्ल प्रतिपदा और अन्य नामों से भी पुकारा जाता है। एक परंपरा के अनुसार, दिन विष्णु के हाथों बाली की हार की कहानी से जुड़ा है। एक अन्य व्याख्या में, पार्वती और उसके पति शिव की कथा का संदर्भ दिया गया है, जो बारह चौकों और तीस टुकड़ों के बोर्ड पर डुटुता (पासा) का खेल खेलती है, पार्वती जीत जाती है। शिव ने अपनी कमीज और श्रंगार उसे सौंप दिया, उसे नग्न कर दिया। हैण्डलमैन और शुलमैन के अनुसार, पिंचमैन के हवाले से, यह किंवदंती मर्दाना विनाशकारी शक्ति के माध्यम से दुनिया के निर्माण और विघटन के लिए लौकिक प्रक्रिया के लिए एक हिंदू रूपक है, जैसा कि शिव द्वारा दर्शाया गया है, और स्त्रैण खरीद शक्ति, पार्वती द्वारा प्रतिनिधित्व किया गया है, जहां बारह चक्रीय वर्ष में महीनों की संख्या को दर्शाता है, जबकि तीस इसके चंद्र मास में दिनों की संख्या है।"

This day ritually celebrates the bond between the wife and husband, and in some Hindu communities, husbands will celebrate this with gifts to their wives. In other regions, parents invite a newly married daughter, or son, together with their spouses to a festive meal and give them gifts. 

"यह दिन औपचारिक रूप से पत्नी और पति के बीच के बंधन को मनाता है, और कुछ हिंदू समुदायों में, पति अपनी पत्नियों को उपहार के साथ इसे मनाते हैं। अन्य क्षेत्रों में, माता-पिता एक नवविवाहित बेटी या बेटे को अपने जीवनसाथी के साथ उत्सव के भोजन पर आमंत्रित करते हैं और उन्हें उपहार देते हैं।"
In some rural communities of the north, west and central regions, the fourth day is celebrated as Govardhan puja, honouring the legend of the Hindu god Krishna saving the cowherd and farming communities from incessant rains and floods triggered by Indra's anger, which he accomplished by lifting the Govardhan mountain. This legend is remembered through the ritual of building small mountain-like miniatures from cow dung. According to Kinsley, the ritual use of cow dung, a common fertiliser, is an agricultural motif and a celebration of its significance to annual crop cycles. 
"उत्तर, पश्चिम और मध्य क्षेत्रों के कुछ ग्रामीण समुदायों में, चौथे दिन को गोवर्धन पूजा के रूप में मनाया जाता है, जो हिंदू देवता कृष्ण की कथा का सम्मान करता है, जिसमें गायों और कृषक समुदायों को लगातार बारिश और बाढ़ से बचाने के लिए इंद्र के क्रोध की शुरुआत होती है, जिसे उन्होंने पूरा किया गोवर्धन पर्वत उठाना। इस किंवदंती को गाय के गोबर से छोटे पर्वत जैसे लघु चित्रों के निर्माण के अनुष्ठान के माध्यम से याद किया जाता है। किंसले के अनुसार, एक सामान्य उर्वरक, गाय के गोबर का अनुष्ठान वार्षिक कृषि चक्र के लिए एक कृषि आकृति और इसके महत्व का उत्सव है।"

The agricultural symbolism is also observed on this day by many Hindus as Annakut, literally "mountain of food". Communities prepare over one hundred dishes from a variety of ingredients, which is then dedicated to Krishna before shared among the community. Hindu temples on this day prepare and present "mountains of sweets" to the faithful who have gathered for darshan (visit). In Gujarat, Annakut is the first day of the new year and celebrated through the purchase of essentials, or sabras (literally, "good things in life"), such as salt, offering prayers to Krishna and visiting temples.
"कृषि प्रतीकवाद भी इस दिन कई हिंदुओं द्वारा अन्नकूट के रूप में मनाया जाता है, जिसका शाब्दिक अर्थ है "भोजन का पहाड़"। समुदाय विभिन्न सामग्रियों से एक सौ से अधिक व्यंजन तैयार करते हैं, जो तब समुदाय के बीच साझा करने से पहले कृष्ण को समर्पित किया जाता है। इस दिन हिंदू मंदिरों में आस्थावानों के लिए "मिठाई के पहाड़" तैयार किए जाते हैं और दर्शन के लिए एकत्रित होते हैं। गुजरात में, अन्नकूट नए साल का पहला दिन है और आवश्यक वस्तुओं, या सब्रों (शाब्दिक रूप से, "जीवन में अच्छी चीजें"), जैसे कि नमक, कृष्ण को प्रार्थना और मंदिरों की यात्रा के लिए मनाया जाता है।'

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